مصالح ساختمانی پر کاربرد

در مبحث طراحی معمارانه ؛سبک ،رنگ ، نورپردازی و مصالح از اهمیت ویژه ایی برخوردار است . در این مقاله ی معمارباش به برسی مصالح ساختمانی پرکاربرد می پردازیم.

مصالح به مواد و متریالی گفته می شود که از آنها در احداث و سازه های مختلف استفاده میشود. اگر بخواهیم انواع مواد و مصالح ساختمانی را تقسیم بندی کنیم باید به تشریح آن ها از لحاظ جنس، نحوه تولید و منشا و کاربرد بپردازیم.

 

انواع مصالح ساختمانی از لحاظ جنس:

مصالح ساختمانی از نظر جنس به دو گروه ساده و مرکب تقسیم می گردند.

مصالح ساده

IMG 6239 1024x1024 1 معمارباش به فرآورده های معدنی، طبیعی یا مصنوعی که از یک جنس و مواد داخلی مشابه تشکیل شده باشند،مصالح ساده گویند. شن، ماسه، سیمان، کاشی، تیرآهن و… از این دست مصالح ساختمانی می باشند.

مصالح مرکب

IMG 6240 1024x1024 1 معمارباش فرآورده های معدنی، طبیعی یا مصنوعی که از چند نوع ماده داخلی تشکیل شده باشند، مصالح مرکب نامیده می شوند. بتن، تیرچه، ایرانیت، ایزوگام، ملات ها و… مصالح ساختمانی مرکب می باشند.

به همین راحتی ?

خب حالا بریم سراغ مصالح از لحاظ تولید….

انواع مصالح ساختمانی از لحاظ نحوه تولید:

مصالح ساختمانی از نظر نحوه تولید به دو دسته مصالح پیش ساخته و مصالح درجا تقسیم می شوند.

مصالح پیش ساخته

  IMG 6242 1024x1024 1 معمارباش

به مواد و مصالح ساختمانی که از طریق عملیات تولید کارخانه تهیه شوند، مصالح پیش ساخته گویند. کاشی، سرامیک، آجر، سفال، تیرچه، بلوک، بتن، قیرگونی و… از این قبیل مصالح ساختمانی می باشند.

مصالح درجا

IMG 6243 1024x1024 1 معمارباش

به مواد و مصالح ساختمانی که در همان محل احداث تهیه و تولید گردد، مصالح درجا گفته می شود. ملات ها، بتن درجا، بلوک سقفی، چهارچوب درجا و… از مصالح ساختمانی درجا به شمار می روند.

تا اینجا که سخت نبود؟؟

بریم ادامه….

انواع مصالح ساختمانی از لحاظ منشا و کاربرد آن ها:

مواد و مصالح ساختمانی از نظر منشا و کاربرد آن ها به موارد زیر تقسیم میشوند.

  • مصالح طبیعی
  • چسباننده ها
  • ملات ها
  • قطعات
  • فلزات
  • چوب
  • مواد آلی
  • مواد متفرقه

مصالح طبیعی

IMG 6248 1024x1024 1 معمارباش  

به مواد معدنی موجود در طبیعت، مصالح طبیعی گویند. مصالح سنگی، ماسه، خاک ها به ویژه خاک رس از مصالح طبیعی می باشند.

چسباننده ها

به مواد معدنی یا مصنوعی که به کمک ماده حلال چسبنده شده و ذرات مواد و مصالح را به یکدیگر بچسباند، چسب گویند. گچ، سیمان، آهک، قیر و… از چسباننده ها می باشند.

ملات ها

IMG 6254 1024x1024 2 معمارباش   به مواد مرکب چسبنده که از ترکیب ماده حلال و چسب ساختمانی و ذرات پر کننده حاصل می شود، ملات گفته می شود. ملات گل رس، ماسه آهک، ملات کاه گل، شفته آهک، گچ، گچ و خاک و… از این دست ملات ها می باشند.

قطعات

IMG 6258 1024x1024 1 معمارباش به اجزای معدنی یا مصنوعی مورد استفاده در اجزای ساختمان قطعات گفته می شود. سنگ ساختمان، آجر و بلوک، کاشی، سرامیک، شیشه و… از قطعات نام برده می شوند.  

فلزات

  IMG 6262 1024x1024 1 معمارباش  

به ترکیبات شکلی حاصل از ذوب و قالب گیری کانی های فلزی، مصالح فلزی گفته می شود. فولاد، چدن، آهن آلات، آلومینیوم، مس و… از فلزات هستند.

چوب

IMG 6270 1024x1024 1 معمارباش  

به ترکیبات شکلی برش خورده از تنه درختان و یا فرآورده های فرآوری شده از تراشه اره کاری حاصل چوب گویند. تیرک، نئوپان یا فیبر، روکش های چوبی و… از مصالح چوبی می باشند.

مواد آلی

به مواد شامل هیدروکربن حاصل از تجزیه بقایای جانوران و گیاهان تولید شده که در امور ساختمان و عایق کاری کاربرد دارند، مواد آلی گفته می شود. فیبرهای ساده و هوا دمیده، آسفالت و چسب ها، PVC و… از مواد آلی هستند.

مواد متفرقه

  IMG 6269 1024x1024 2 معمارباش  

به سایر مواد و مصالحی که در امور ساختمانی کاربرد دارند اما در دسته بندی مشخصی جای نگیرند، مواد متفرقه گفته می شود. پشم شیشه، پشم سنگ، چوب پنبه، آزبست، گونی و… از مواد متفرقه اند.

کلام آخر

مرسی که تا انتهای مقاله همراه من بودین به پاس قدر دانی از نگاه پر مهرتون به زودی به معرفی مصالح ساختمانی نما می پردازیم،که بتونید به راحتی متریال مورد پسندتون را انتخاب کنید.

چی از این بهتر؟!؟!پس با ما همراه باشید.

راستی لایک و نظرات شما باعث انگیزه و دلگرمی منه.

آکادمی معمار باش جامع ترین مرجع آموزش نرم افزار و مقالات معماری.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *